Tarieven en zo
Iedere voiceover opdracht heeft een andere prijs. Het uiteindelijke gebruik en doel speelt een grote rol bij het bepalen van de tarieven. Neem daarom even contact met mij op voor een offerte.
Om tot een goede prijs te komen heb ik de volgende informatie nodig:
- Om wat voor inspreekproduct gaat het? Commercial, telefoonmenu (VRS), elearning, instructievideo, corporate, luisterboek of jingle?
- Waar wordt het uitgezonden en hoe lang?
- En hoe lang is de tekst?
- Moet de tekst geredigeerd worden?
- Moet de audio-opname afgemixt worden?
- Is er sprake van online regie?
- Kan ik in mijn eigen studio inspreken of moet ik ergens anders heen?
- Is er sprake van een buy-out (uitkooptoeslag/gebruikersrechten)?
Wat is een buy-out:
De prijs voor bijvoorbeeld het inspreken van een commercial is opgebouwd uit inspreekkosten en een buy-out.
De inspreekkosten zijn eenmalig. Hierin worden meegenomen:
- Het gebruik van mijn studio (ik heb geïnvesteerd is zeer goede apparatuur en heb geleerd hoe daar mee om te gaan).
- Vaste lasten (ik moet ook betalen voor gas-water-licht, verzekeringen en internet)
- Kennis en knowhow (ik heb geïnvesteerd in coaching en opleidingen)
Als je de commercial- of uitzendrechten koopt voor een voiceover project met Jolanda Bayens voiceover en stemactrice, spreek je ook af hoe lang de gebruiksrechten duren. De buy-out komt dus bovenop de inspreekkosten.
Meestal gaat het om 1 jaar.
Bijvoorbeeld: stel dat jij als klant de uitzendrechten koopt om mijn stem te gebruiken in een tv-commercial en ermee instemt dat de spot niet langer dan 1 jaar zal worden uitgezonden. Maar de commercial blijkt een succes en na 1 jaar moet er een beslissing worden genomen. In plaats van een hele nieuwe commercial te maken (wat veel meer geld kost), wil je de bestaande commercial opnieuw uitzenden.
In dat geval moet je contact met mij of onze tussenpersoon opnemen, zodat ze de rechten om de spot opnieuw uit te zenden verlengd worden. Ik reken in het geval van commercials (radio – televisie – online, zowel zonder als met pré-roll – ) 50% buy-out vanaf het eerstvolgende jaar van uitzending.
Er bestaat ook de mogelijkheid om de buy-out volledig af te kopen. De klant is daarna volledig eigenaar van de opname zoals deze oorspronkelijk is ingesproken (een nieuwe commercial of ander inspreekproduct uit de originele opname knippen, mag nooit).